2009/01/28

"Inte en enda jude dog i gaskamrarna"

Webbextra: Längre intervju med Williamson
Trots att han vet att han bryter mot tysk lag förnekar SSPX-biskopen Richard Williamson öppet Förintelsen i en tv-intervju med Uppdrag granskning. Detta är ett längre utdrag ur intervjun, exklusivt för webben. Interview in English/Intervju på engelska.

Programinformation
Uppdrag granskning blottlägger missförhållanden och maktmissbruk - se granskande och avslöjande reportage

UNDER ARBETET med reportaget om SSPX får Uppdrag granskning flera gånger höra att en av SSPX högsta företrädare, biskopen Richard Williamson, vid ett tillfälle i Kanada öppet ska ha förnekat att Förintelsen ägt rum.

När han låter sig intervjuas i samband med att han diakonviger svensken Sten Sandmark på en prästskola i Zaitskofen i södra Tyskland bekräftar han överraskande ryktet - trots att han vet att han därmed begår ett allvarligt brott mot tysk lag.
- Jag anser att de historiska bevisen starkt talar emot att sex miljoner judar avsiktligt skulle ha gasats ihjäl i gaskammare, som en avsiktlig policy från Adolf Hitlers sida, säger Richard Williamson.
Så det fanns inga gaskammare?
- Jag tror inte det fanns några gaskammare. Det är riktigt.

Hans uppfattning är att omkring 2-300 000 judar kan ha strukit med i nazisternas koncentrationsläger.
- Men inte en enda av dem dog i gaskammare, hävdar Richard Williamson.

Han säger vidare att tyskarna under åren betalat ut miljard efter miljard i skadestånd, eftersom de bär på ett skuldkomplex för att de tror att sex miljoner judar gasats ihjäl.
- Jag tror inte att sex miljoner judar gasades. Men var försiktig, det ber jag dig om. Det här är emot lagen i Tyskland. Du skulle kunna få mig kastad i fängelse innan jag lämnar Tyskland. Jag hoppas att det inte är din avsikt, säger Richard Williamson till Uppdrag gransknings reporter.

Sannolikt kommer han nu att bli anmäld, åtalad och kanske efterlyst av den tyska polisen - efter att intervjun sänts.

Reporter: Ali Fegan

Text: Peter Bagge

Inga kommentarer: