2009/02/23

Guantánamoman ; Jag plågades med medeltida tortyr

Guantánamoman släppt
Han satt fängslad i fyra år i Guantánamo.
Nu berättar Binyam Mohamed, 30, om helvetet i fånglägret på Kuba.
- Jag plågades med medeltida tortyr, säger Binyam.
Barack Obama har beslutat att Guantánamo Bay ska stängas.Nu har fångarna börjat släppas från det kontroversiella fånglägret.Binyam Mohamed, 30, har suttit fängslad på Guantánamo de senaste fyra åren.På måndagen anlände han med plan till en flygplats i nordvästra London.– Jag har varit med om en upplevelse som jag inte kunde föreställa mig i mina värsta mardrömmar, säger Binyam Mohamed i ett pressmeddelande rapporterar Sky News.
Greps 2002
Mohamed Binyam är född i Etiopien och greps i Pakistan 2002.– Det är fortfarande svårt för mig att tro att jag blev bortrövad, förd från ett land till ett annat och torterad på ett medeltida sätt – allt orkestrerat av USA:s regering, säger han.När Binyam Mohamed kom till London var han medtagen och orkade inte tala med media.– Jag önskar inte hämnd, bara att sanningen skall komma fram, så att ingen i framtiden måste genomlida det jag varit med om.David Miliband, Storbritanniens utrikesminister, sa att han var glad att Binyam Mohamed var tillbaka i landet.– Vi välkomnar Barack Obamas åtagande att stänga ner Guantánamo Bay och Binyam Mohamed återkomst i dag ser jag som ett första steg mot detta mål som vi delar, sa David Milliband enligt Sky News nätupplaga.

Inga kommentarer: